03/01/2017
Martínez-Pernía, D., Huepe, D., Huepe-Artigas, D., Correia, R., García, S., & Beitia, M. Enactive Approach and Dual-Tasks for the Treatment of Severe Behavioral and Cognitive Impairment in a Person with Acquired Brain Injury: A Case Study. Frontiers in Psychology.2016

Enactive Approach and Dual Tasks for the Treatment of Severe Behavioral

Martínez-Pernía, D., Huepe, D., Huepe-Artigas, D., Correia, R., García, S., & Beitia, M.

 

 Enactive Approach and Dual-Tasks for the Treatment of Severe Behavioral and Cognitive Impairment in a Person with Acquired Brain Injury: A Case Study.

Enfoque enactivo y tareas duales para el tratamiento conductual y cognitivo en el daño cerebral adquirido: Un reporte de caso

Frontiers in Psychology, 7, 1712. 2016

 

Una de las secuelas más importantes en las personas que sufren de daño cerebral adquirido es el trastorno conductual. En la actualidad hay tres principales enfoques para rehabilitar este trastorno (Análisis Conductual Aplicado, Terapia Cognitivo Conductual y los Programas de Rehabilitación Comprehensivo-Holístico). A pesar de esta diversidad de enfoques ninguno de ellos asume como proceso rehabilitador la relación existente entre el cuerpo y el ambiente en la emergencia de la acción y la cognición. Para introducir esta visión terapéutica en el ámbito de la neurorehabilitación aplicamos los principios teóricos del paradigma enactivo en una mujer con daño cerebral severo. Durante diecisiete sesiones terapéuticas medimos su conducta y desempeño cognitivo en dos posturas diferentes (sentada en una silla y sentada en un balón terapéutico) mientras realiza una tarea cognitiva. Los resultados de esta investigación muestran que la persona mejoró significativamente su conducta y desempeño cognitivo mientras estaba trabajando en el balón terapéutico. Este trabajo introduce en el ámbito de la neurorehabilitación un nivel de tratamiento que precede a la conducta y la cognición, y el cual no había sido contemplado previamente como catalizador del proceso de rehabilitación.

One of the most important sequels in people suffering from acquired brain damage is behavioral disorder. Currently there are three main approaches to rehabilitate this disorder (Applied Behavioral Analysis, Cognitive Behavioral Therapy and Comprehensive-Holistic Rehabilitation Programs). Despite this diversity of approaches, none of them assumes as a rehabilitation process the relationship between the body and the environment in the emergence of action and cognition. To introduce this therapeutic vision in the field of neurorehabilitation we apply the theoretical principles of the enactive paradigm in a woman with severe brain damage. During seventeen therapeutic sessions we measured her behavior and cognitive performance in two different postures (sitting in a chair and sitting on a therapeutic balloon) while performing a cognitive task. The results of this research show that the person significantly improved their behavior and cognitive performance while working on the therapeutic balloon. This work introduces in the field of neuro-rehabilitation a level of treatment that precedes behavior and cognition, and which had not previously been contemplated as a catalyst for the rehabilitation process.

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